آخرین مراحل ساخت جنگنده قاهر ۳۱۳ در حال انجام است

 

سال گذشته خبرهایی مبنی بر کنار گذاشتن پروژه جنگنده قاهر ۳۱۳ توسط وزیر دفاع مطرح شد که  ظاهرا درست نبود.

به تازگی وزیر دفاع در مورد جنگنده قاهر ۳۱۳ اعلام کرد نمونه های کوچک جنگنده قاهر پرواز کردند و  تست های مربوطه انجام گرفته و نمونه یک یکم یا اصلی آن نیز نهایی شده و در حال نصب موتور بر روی قاهر ۳۱۳ هستیم.

قاهر 313جنگنده قاهر ۳۱۳

وزیر دفاع گفت: نیروی هوافضای سپاه هم از نزدیک جنگنده قاهر ۳۱۳ را دیدند و آپشن های سفارشی روی آن گذاشتند و فکر میکنم بر این است که قاهر ۳۱۳ امسال تاکسی می‌کند و آماده پرواز می شود. تولید انبوه جنگنده قاهر ۳۱۳ بستگی به سفارش دارد و ما هم این جنگنده را در واقع یک پروژه تحقیقاتی می‌دانیم.

جنگنده قاهر ۳۱۳ با طول بیش از ۱۵۰۰ سانتی متر، عرض ۸۰۰ سانتی متر، وزن کلی ۹ تن با سرعت ۱۵۰۰ کیلومتر بر ساعت، با موتور توربوفان است.

قاهر ۳۱۳ احتمالا موتوری شبیه به موتور آ اِل-۴۱ اف خواهد داشت،این هواپیما قرار بود با اتمام پروژه موتور جت ملی وارد مرحله تست نمونه یک یکم یا اصلی بشه. البته چون هفته گذشته خبر تکمیل پروژه موتور جت ملی داشتیم احتمالا به زودی شاهد پرواز جنگنده قاهر ۳۱۳ در مقیاس اصلی خواهیم بود.

احتمالا این جنگنده در سال ۲۰۱۸ عملیاتی بشه و به تمام شایعه ها در این مورد پایان دهد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : moslem_mt
تاریخ : چهار شنبه 20 بهمن 1395
مهاجم ۹۲ جدیدترین پهپاد موشک انداز ارتش+عکس

 

به گزارش میلیتاری نیوز،  «مهاجم ۹۲» نام یکی از پهپادهای عملیاتی نیروی هوایی ارتش است.

این هواپیمای بدون سرنشین که چند فروند از آن در سال‌های ۹۲ تا ۹۴ برای نیروی هوایی ساخته شده هم‌اکنون مشغول خدمت در این نیرو است.

«مهاجم ۹۲» یک پهپاد رزمی-شناسایی است که هم تست شلیک موشک آن موفق بوده و هم تصاویر HDD را به صورت آنلاین ارسال کرده است.

این پهپاد با سرعت کروز ۱۵۰ کیلومتر در ساعت و ۷۵۰ کیلومتر برد، قابلیت ۵ ساعت مداومت پروازی دارد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : moslem_mt
تاریخ : چهار شنبه 20 بهمن 1395
آغاز تحقیقات در کشور برای حضور در لایه استراتسفر

 

به گزارش میلیتاری نیوز، حسن حدادپور با اشاره به  اینکه لایه استراتسفر یک لایه از جو زمین است که برخی کشورها در تلاشند برای عملیات فضایی از این لایه استفاده کنند، اظهار داشت: تاکنون فعالیتهایی برای استفاده از لایه استراتسفر جو، صورت گرفته است که از جمله آن می توان به بالن گوگل اشاره کرد.

 

وی با تاکید براینکه تاکنون تمامی اقدامات صورت گرفته از سوی کشورها در حد طرحهای تحقیقاتی و مطالعاتی بوده است و به صورت عملیاتی تاکنون هیچ کشوری نتوانسته از لایه استراتسفر استفاده کند، اضافه کرد: در زمینه این طرحهای تحقیقاتی، قصد اعزام پهپاد برای قرارگرفتن در لایه استراتسفر  وجود دارد و شرکتهایی مانند فیس بوک و سازمان ناسا در حال انجام این پروژه برای دست یافتن به این هدف هستند.

حداد پور با بیان اینکه یک سری کشتی های فضایی نیز در این لایه از جو قرار می گیرند، گفت: شرکتهایی مانند تالس در حال انجام این پروژه هستند تا یک کشتی فضایی را در لایه استراتسفر قرار دهند.

وی گفت: پژوهشگاه فضایی ایران نیز به عنوان بخش پژوهشی کشور در حوزه فضا، به دنبال انجام یک سری پروژه در لایه استراتسفر است که در حال حاضر یک بالن استراتسفری را دنبال می کنیم و در ادامه به دنبال قراردادن کشتی فضایی و پهپاد در این لایه از جو زمین هستیم.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه این پروژه به طور کل در حوزه پروژه های پژوهشی قرار دارد و در دنیا نیز به مرحله عملیاتی نرسیده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه لایه استراتسفر حول و حوش ۲۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دارد، اگر شی پرنده ای در این ارتفاع قرار گیرد به علت رقیق بودن جو، انرژی کمتری برای حرکت نیاز دارد و شاید بتوان از طریق انرژی خورشیدی انرژی این پرنده را تامین کرد.

حدادپور گفت: از طرف دیگر اگر محموله های سنجشی و یا مخابراتی همراه با این پرنده اعزام شود، می تواند نقش موثری در رله مخابراتی و تهیه داده های سنجشی و عکسبرداری داشته باشد که به طور معمول، هزینه آن فوق العاده کمتر از ساخت و پرتاب یک ماهواره خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در صورت عملیاتی شدن بالن فضایی استراتسفری یکی از خدماتی که می تواند در لایه مخابراتی انجام شود، مربوط به اینترنت خواهد بود، ادامه داد: در لایه استراتسفر یک پرنده قرار می گیرد که می تواند کشتی، بالن و یا پهپاد باشد. اما در دنیا هنوز این پروژه به محصول تبدیل نشده و این نشان می دهد که در ایران پژوهش در این حوزه، پا به پای دنیا در حال حرکت است.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران خاطرنشان کرد: درصورتی که استفاده از پرنده های استراتسفری به عنوان یک فناوری تثبیت شود، به احتمال قوی می تواند جایگزینی برای ماهواره های فضایی باشد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : moslem_mt
تاریخ : چهار شنبه 20 بهمن 1395
راکت اندازهای یکبار مصرف شمل روسی خانواده گسترده ای دارند

راکت اندازهای یکبار مصرف شمل روسی خانواده گسترده ای دارند و تاکنون سه نمونه راکت انداز شمل ساخته و تحویل یگانهای ارتش و همچنین برای صادرات به خارج از کشور فرستاده شده اند نمونه های نارنجک انداز راکتی شمل بدین شرح می باشند:SHMEL-A -3 , SHMEL-D -2 , SHMEL-M -1

همگی این مدلها توسط کارشناسان کارخانه اسلحه سازی در شهر تولا در روسیه طراحی و ساخته شده اند و در اینجا به بررسی نمونه نارنجک انداز ( شمل- آ) این خانواده می پردازیم.

نارنجک انداز راکتی شمل- آ  در سال 1984 میلادی طراحی و ساختش به اتمام رسید و برای کارائی و نشان دادن اثرات تخریبش در میادین جنگ و نبرد به کشور افغانستان فرستاده شد تا در مقابل نیروهای طالبان از آن استفاده گردد که پس از استفاده با رضایت فرماندهان نیروهای ارتش شوروی سابق واقع در کشور افغانستان گردیده و در سال 1988 میلادی در یگانهای ارتش کشور شوروی قرار گردید.                     
 در این سلاح پرتاب راکت از لانچری صورت میگیرد که در روی شانه نیروی پیاده ای واقع شده است که پس از شلیک آنوقت لانچر سلاح بلا استفاده گردیده و فقط دستگاه چکاننده و دوربین اپتیکی سیستم برداشته و قابل استفاده مجدد می باشند.
پره‌های دم راکت پس از شلیک باز گردیده و با ایجاد حرکت دورانی موجب تثبیت جهت و مسیر سیر پرواز راکت بسوی هدف می شود و در حین برخورد سر راکت به اهداف نشانه گرفته شده انفجاری با حرارت بالا بوجود می آید که باعث تخریب کلی و انهدام اهداف میگردد.

حمل راکت انداز شمل-آ توسط یک نفر نیروی پیاده و با داشتن دو قبضه راکت دیگر در کوله پشتی وی صورت میگیرد، سیستم نشانه روی شمل-آ دیوپتری با شبکه بندی تار رتیکول می باشد و ضمنا" می توان از سیستمهای اپتیکی نشانه روی موجود با بزرگ نمائی 4X و وزن 1.5 کیلوگرم هم استفاده کرد.
سیستم چکاننده (شمل– آ) الکتریکی می باشد که از یک باتری 1.5 ولتی تغذیه می شود و برای جرقه زدن خرج راکت نیاز به قدرتی برابر با 100میلی آمپر را دارد که از باتری 1.5 ولتی تهیه می شود،برای آموزش و تمرین نیروهای پیاده با اسلحه شمل-آ در آموزشگاههای نظامی از دستگاه شبیه ساز شلیک به اهداف روسی مدل9F700-2 استفاده میشود.

مشخصات لانچر راکت انداز شمل،لانچر شمل-آ برخلاف اسلحه ار پی جی یکبار مصرف می باشد و نیروی پیاده پس از استفاده و شلیک از این سلاح لانچر آنرا از خود دور میکند این لانچر بسیار سبک و از مواد مصنوعی فایبرگلاس ساخته شده است.
 شلیک با نارنجک انداز شمل-آ از مکانی حداکثر تا 60 مترمکعب حجم صورت میگیرد(در کاتالوگ اسلحه حجم مکان برای شلیک 45 مترمکعب ذکر گردیده است) اگر مکان استفاده از سلاح شمل کمتر از مقدار اندازه ذکر شده در کاتالوگ باشد احتمال برگشت شعله آتش عقب راکت به سمت تیرانداز می شود و احتمال سوختگی وی را بهمراه دارد و بطور کلی محل شلیک برای نیروی پرتاب کننده راکت در پشت سرش باید منطقه بازی تا 110درجه و فاصله 47 متری از وی باشد(تا فاصله 47 متری پشت سر تیرانداز باید باز باشد) که احتمال بازگشت شعله ها و برخوردشان به بدن تیرانداز نشود.

سر جنگی سلاح:
سر جنگی پی را او – آ سلاح از مواد ترموباریک (هوا سوز)می باشد که انفجار بدون چاشنی صورت میگیرد و قدرت تخریب سر جنگی راکت برابر با قدرت انفجار  گلوله خمپاره 122 میلی متری و حتی 152 میلی متری می باشد و درجه حرارت تولید شده برابر 800 درجه سلسیوس می باشد.                 
 اگر سر جنگی راکت شمل در مکان سر بسته ای تا حجم 80 متر مکعب منفجر شود فشاری با قدرت 7-4 کیلوگرم بر اتمسفر را در مکان مزبور تولید کرده و کل آنرا تخریب میکند و سطح تخریب در مکان باز 50 متر مربع می باشد و فشار0.4 اتمسفرتولید میشود.                                                                                                           
نارنجک انداز شمل– آ از سر جنگی دودزا به نام ار پی او- دی هم استفاده میکند که پس از شلیک دودی را با طول55 تا90 متر به مدت زمان 2-1.2 دقیقه در محل مورد نظر تولید میکند، که در مکانهای بسته اثر تخریبی شدیدی بر جای میگذارد.
نوع سر جنگی دیگری راکت شمل با نام "ار پی او-3" است که وزن مواد آتش زای آن برابر2.3 کیلوکرم می باشد که پس از شلیک و انفجار در محل مورد نظر آتش سوزی زیادی بوقوع می انجامد و حجم آتش سوزی در محیط بسته 100 متر مکعب و در مدت زمان 7 ثانیه انجام میشود و سطح آتش سوزی در محیط باز برابر با 300 متر مربع  می باشد(20 نقطه آتش سوزی صورت میگیرد).

مشخصات سیستم نارنجک انداز روسی شمل-آ :
-    کالیبر( م م ): 93
-    طول (م م ): 920
-    برد موثر با سیستم نشانه گیری اپتیکی(متر):600
-    حداکثر برد(متر): 1200
-    وزن اسلحه(کیلوگرم): 11
-    وزن راکت با موتور کمکی (کیلوگرم): 6.5
-    وزن سر جنگی راکت (کیلوگرم): 2.3
-    طول (میلی متر): 920
-    سرعت شلیک راکت(متر/ثانیه): 125
-    وزن کوله پشتی حمل لانچر پر(کیلوگرم):22
-    زمان آماده ساز (ثانیه): 30

 

مترجم : دکتر حمید فرامرزپور
تمام حقوق این مطلب متعلق به مترجم آن بوده و تحت قانون نشر و انتشار (کپی رایت) آی آر ارتش می باشد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : moslem_mt
تاریخ : چهار شنبه 13 بهمن 1395
تک تاب نام تک تیرانداز ایرانی با قابلیت مقابله با بالگردها و توان زرهی دشمن

 

این روزها واژه تاکتیک نبرد نامتقارن بسیار شنیده می شود؛ تاکتیک نبرد نامتقارن در رسته پیاده بر دسته‌های عملیاتی کوچک با توانایی تحرک بالا تاکید دارد لذا در کشورمان با گستره وسیعی که دارد و نیز داشتن شرایط مختلف جغرافیایی، مکان‌های ایده آل بسیاری برای انجام این گونه تاکتیک‌ها وجود دارد.

پس گروهی که به مجموعه‌ای از تسلیحات کارآمد برای چنین تاکتیکی مانند سلاح‌های تک تیرانداز مجهز شده باشد می‌تواند با گستره متنوعی از تهدیدات شامل انواع بالگردها، تانک‌ها و خودروهای زرهی و همچنین نیروهای پیاده دشمن از فواصل دور درگیر شود. اما زمانی که جنگ تحمیلی علیه ایران آغاز شد، رزمندگان ما بواسطه آن که فاقد چنین سلاح‌هایی بودند، با تجربه‌ای تلخ مواجه شدند؛ زیرا در آن مقطع زمانی سلاح تک تیرانداز در یگان‌های نیروهای مسلح کشورمان وجود نداشت و فقط تعدادی از سلاح‌های ژ-۳ به عنوان سلاح سازمانی ارتش به دوربین مجهز شده بودند.

سلاح تک تیرانداز تک تاب

لذا این امر موجب شد تا پس از پایان جنگ تحمیلی و نظر به اهمیت و نقش این نوع سلاح‌ها، صنایع دفاعی کشورمان کار بر روی ساخت انواع سلاح‌های تک تیرانداز که به مراتب از لحاظ بُرد مسافت و کارایی با «سیمینوف» تفاوت‌های بسیاری داشت، را آغاز کند. بر این اساس یکی از انواع سلاح‌های تک تیرانداز که در سال‌های اخیر توسط صنایع دفاعی کشورمان ساخته شده و در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفته، سلاح تک تیرانداز ۲۰ م.م «تک تاب» به عنوان سلاحی چند منظوره با برد و دقت بالا برای اصابت به اهداف زرهی سبک، خودروهای فرماندهی و سکوهای بتنی دشمن در فاصله دو هزار متری است.

وظیفه این نوع سلاح، هدف قرار دادن خودورهای نظامی، آنتن رادارهای تجسسی، کابین بالگردها، شناورهای دریایی، نفرات دشمن، سنگرهای دیده بانی، افراد مجهز به لباس ضد گلوله و نفوذ در رزه‌های سبک نظامی است.

مشخصات این اسلحه عبارتند از: کالیبر: ۲۰ میلیمتری

سرعت دهانه: ۱۰۰۰متر بر ثانیه

برد مفید: ۱۷۰۰ متر

برد موثر: ۲۰۰۰ متر

وزن سلاح: ۲۲ کیلوگرم

طول لوله: ۱۲۴۵میلیمتر

مکانیزم عملکرد: دستی و به صورت تک تیرانداز

سیستم نشانه روی: دوربین اپتیکی

مشخصه دوربین: مدل غدیر ۴ ۵۰*۱۲ـ۳

مهمات مصرفی: ۱۲*۲۰ میلیمتر(مهمات توپ ولکان)

روش شلیک: بصورت دراز کش

ابعاد کلی سلاح با دوربین(حداقل ارتفاع ممکن): ارتفاع*عرض*طول(میلیمتر) ۳۷۰*۲۱۰*۱۸۰۰

عمر سلاح: ۵۰۰۰ شلیک

عمر لوله: ۲۵۰۰ شلیک


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : moslem_mt
تاریخ : چهار شنبه 13 بهمن 1395
قلمروی هوایی ایران در قرق «صیادهای برد متوسط و بلند»

به گزارش میلیتاری نیوز:

این وبگاه نظامی با استناد به گزارش رسانه‌های داخلی نوشت: این سامانه برد بلند در آخرین رزمایش پدافند هوایی بزرگ ایران که «مدافعان آسمان ولایت -۷» نام داشت مستقر و با موفقیت شلیک شد .

بر اساس این گزارش، این عملیات پدافندی دامنه‌ای  به وسعت نزدیک به نیم میلیون کیلومتر مربع در استان‌های هرمزگان ، بوشهر و خوزستان را پوشش داد.

موشک رهگیر صیاد -۳ بخشی از سامانه موشکی دفاع هوایی «تلاش» است که در کنار رهگیرهای صیاد -۲۲  که علیه اهداف برد متوسط هستند، قرار می‌گیرد.

قلمروی هوایی ایران در قرق «صیادهای برد متوسط و بلند»
صیاد--۲

بر اساس این گزارش، هر گردان از سامانه دفاع موشکی تلاش از سه پرتابگر موشک بهره می‌برد و این پرتابگرها قادرند موشک صیاد -۲ را برای هدف گیری اهداف برد متوسط  و موشک صیاد -۳ را برای هدف گیری اهداف برد بالا استفاده نمایند.

سامانه موشکی صیاد -۳  اهدافی با برد ۱۵۰ کیلومتر را هدف می‌گیرد و قادر است همزمان ۳۰ هدف را رهگیری و به سوی ۱۲ هدف شلیک نماید.

این سامانه مجهز به رادارهای هشدار سریع راهبردی  و ارائه تصویر  از تمامی قلمروی هوایی منطقه تحت پوشش خود است که البته مجهز به رادار ایرانی «افق» می‌باشد.

وبگاه یادشده نوشت:  ایران همچین در حال توسعه  سامانه برد بلند «صیاد-۴»  برای بکارگیری  در سامانه دفاع هوایی «باور -۳۷۳» است که مشابه موشک «اس-۳۰۰۰ » عمل می‌نماید.

بر ساس دستور سازمانی سامانه موشکی تلاش، هر یک گردان از این سامانه باید مجهز  به موشک‌های صیاد_ ۲ و صیاد _۳ باشد.

در ادامه این مطلب با اشاره به داشته‌های مختلف دفاع هوایی ایران چون موشک‌های «سام»، چند رادار ویژه با برد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر که دارای بسامدهای عملیاتی مختلف و پوشش سامانه‌های دفاع هوایی چون «رعد»، «مرصاد» و «تلاش» است، آمده است: البته عملکرد این سامانه‌ها مشخص نیست اما بسیاری از آن‌ها متحرک بوده و قادرند به سرعت مستقر شوند. ایران حتی اخیرا مجهز به سامانه‌های روسی دفاع موشکی اس-۳۰۰ شده که هرکدام می‌توانند بیش از صد هدف را همزمان رصد کنند و به ۶ هدف تا برد ۲۰۰ کیلومتر موشک پرتاب نمایند. این سامانه در حال آزمایش است و البته ایران سامانه بومی «باور- ۳۷۳» با قابلیت‌های مشابه اس-۳۰۰ را نیز در اختیار دارد.

یک اندیشکده آمریکایی نیز اخیرا درباره کیفیت پدافند هوایی ایران نوشته بود: رشد قابلیت‌های دفاع هوایی این امکان را به ایران می‌دهد تا آزادی عمل آمریکا و عملیات هوایی متحدانش در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را به خطر انداخته و آسیب‌پذیری پایگاه‌های هوایی دشمن را بیشتر کند.

اندیشکده واشنگتن نوشت: ایران به طور قابل توجهی دفاع هوایی خود را در چند سال گذشته با ایجاد قرارگاه‌های دفاع هوایی مستقل «خاتم الانبیا» «KADHQ» و استقرار سامانه‌های دفاع هوایی برد کوتاه تا بلند، سازماندهی مجدد و بهبود بخشیده است.

بر این اساس، استقرار سامانه دفاع هوایی اس-۳۰۰ در خلیج فارس تا محل استقرار ناوگان پنجم دریایی آمریکا در «جفیر» بحرین، میدان گازی شمال قطر و کل تنگه هرمز را پوشش می‌دهد. آتش‌بارهای سامانه‌های اس-۳۰۰ ایران نیز احتمالا با موشک‌های مختلف برد کوتاه تا متوسط «تور ام-۱»، «رعد» و «مرصاد» پوشش داده شده و تقویت می‌شوند.

اندیشکده واشنگتن در خاتمه نوشت: افزایش استقرار دفاع هوایی ایران موجب کاسته شدن از آزادی عمل نیروهای آمریکا در خلیج فارس خواهد شد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : moslem_mt
تاریخ : چهار شنبه 13 بهمن 1395
امیر صباحی‌فرد: جنگنده‌های «اف‌۱۸» برای آزاد‌ی ملوانان ‌وارد عمل شدند/ با ‌اخطار ‌جدی از منطقه فرار

 

به گزارش میلیتاری نیوز، به نقل از روابط عمومی عقیدتی سیاسی منطقه پداه مرکزی شهید نصر اصفهانی، همزمان با سالروز ورود تاریخی حضرت امام خمینی (ره) به میهن، مراسم تودیع و معارفه فرمانده منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی، ظهر امروز با حضور مسئولان و فرماندهان کشوری و لشکری، برگزار شد.   

جانشین قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص)، در این مراسم با تبریک به مناسبت ایام الله دهه مبارک فجر و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، حضور مردم در مراسم استقبال از حضرت امام خمینی (ره) را در تاریخ بی نظیر قلمداد کرد و اظهار داشت: سخنرانی قاطع حضرت امام خمینی (ره) در این مراسم، تاج و تخت طاغوت و طاغوتیان را واژگون ساخته و سبب فرار سران رژیم منحوس پهلوی از کشور شد.

امیر سرتیپ صباحی‌فر به برگزاری رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۷ در یک ماهه گذشته توسط قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) در بخش وسیعی از کشور به ویژه پهنه خلیج فارس اشاره کرد و گفت: از آنجا که مقام معظم رهبری بر نزدیک شدن رزمایش‌ها به واقعیت تاکید ویژه‌ای دارند، این رزمایش بسیار متفاوت از گذشته برگزار شد و در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفت.

وی شلیک موشک‌های پیشرفته (که با تکیه بر دانش و صنعت داخلی کشور ساخته شده بودند) را نیز یکی دیگر از برتری‌های این رزمایش نسبت به رزمایش‌های قبلی عنوان کرد و گفت:  با شلیک این موشک‌ها در جزیره خارک، بار دیگر قدرت جمهوری اسلامی ایران  به رخ بدخواهان منطقه‌ای و بین‌المللی کشیده شد.

جانشین قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) به افزایش نقاط گسترش یافته پدافند هوایی به بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ نقطه در کشور نیز اشاره کرد وگفت: مقایسه توانایی‌های قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) بین دو بازه زمانی سال ۵۹ تا ۸۹ و سال ۸۹ تا  95 حاکی از افزایش بی‌سابقه توان رزمی و تجهیزاتی این قرارگاه بعد از تشکیل آن است.

وی به افزایش دو برابری تعداد سایت‌های راداری در ۶ سال اخیر اشاره کرد و افزود: این سایت‌ها که شامل موشک‌هایی با برد چند کیلومتر تا چند هزار کیلومتر را شامل می‌شوند تاثیر به سزایی در ارتقاء توان دفاعی کشور ایفا خواهند کرد.

امیر سرتیپ صباحی‌فر توانایی رصد و  شناسایی حرکات دشمن در پایگاه‌های خود را یکی دیگر از توانایی‌های قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) عنوان کرد و گفت: این موضوع سبب رضایت مقام معظم رهبری از این قرارگاه در بخش کشف و شناسایی شده است.

وی به افزایش دو برابری سایت‌های شنود اطلاعاتی در این بازه زمانی ۶ ساله نیز اشاره کرد و گفت: افزایش ۱٫۵ برابری موشک‌ها نیز بر ارتقاء توان رزمی این قرارگاه بیش از پیش افزوده است.

حتما بخوانید:  اولین «المپیک پهپادی سپاه» چگونه در اعماق آسمان برگزار شد/ تلفیق هوشمندانه هواگردهای اطلاعاتی - عملیاتی نتیجه داد +عکس

جانشین قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص)، در بخش دیگری از سخنرانی خود به اقدامات مهم قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) در ۶ سال اخیر نیز اشاره کرد و گفت: یکی از این اقدامات، نشاندن هواپیمای ریگی است.

وی افزود: در ابتدا خلبان هواپیمای حامل ریگی از نشستن در فرودگاه امتناع ورزید ولی با اقدامات تاکتیکی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص)،  مجبور به فرود در فرودگاه بندرعباس شد.

امیر سرتیپ صباحی‌فر نشاندن هواپیمای ایساف را نیز یکی دیگر از اقدامات مهم قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) عنوان کرد و گفت: خلبان این هواپیما نیز که از فراز کشورمان در حال عبور بود، پس از شناسایی، با بهانه اینکه این هواپیما یک هواپیمای شخصی است از فرود آمدن امتناع می‌ورزید که این خلبان نیز با گرفتن اخطاری جدی، مجبور به فرود شد و پس از نشستن در فرودگاه، مشخص شد که این هواپیما بر خلاف اعلام خلبان، حامل ۱۰۸ نظامی بوده است.

وی دستگیری ملوانان آمریکایی در خلیج فارس را نیز حاصل ایفای نقش قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) عنوان کرد و گفت: هواپیماهای f18 آمریکایی با تجاوز به مرز هوایی ایران قصد داشتند، آسمان کشور را ناامن و از این طریق بتوانند ملوانان را آزاد کنند.

جانشین قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) تصریح کرد: قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) با اخطار به موقع و جدی، باعث از بین رفتن این نقشه شوم آمریکایی‌ها شد و در نتیجه ملوانان دستگیر شدند. 

وی در ادامه معرفی آسمان ایران به عنوان امن‌ترین آسمان دنیا توسط eko را نتیجه راه‌اندازی شبکه یکپارچه پدافندی توسط قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) عنوان کرد و افزود: پس از اعلام این آمار، تعداد پروازهای عبوری از فراز آسمان کشورمان به ۳ برابر افزایش یافت و از ۴۰۰ پرواز در روز به حدود ۱۲۰۰ پرواز رسید.

امیر سرتیپ صباحی‌فر اقدامات امیر سرتیپ دوم اباذر جوکار در مدت فرماندهی منطقه پدافند هوایی مرکزی را درخشان توصیف کرد و سرهنگ ابوالفضل توکلی که یکی از فرماندهان نمونه قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) است را به عنوان فرمانده منطقه پدافند هوایی مرکزی شهید نصر اصفهانی معرفی و برای او آرزوی سلامتی و موفقیت در ماموریت‌های محوله کرد.

در این مراسم امیر سرتیپ دوم ستاد رضا جهادی ارسی فرمانده ارشد نظامی و قرارگاه ذوالفقار ۱۰ آجا در منطقه اصفهان و همچنین امیر سرتیپ دوم ستاد اباذر جوکار فرمانده منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی نیز به سخنرانی پرداختند و در پایان مراسم  به پاس ۳۲ سال تلاش بی وقفه امیر جوکار از سوی فرماندهان و مسئولان کشوری و لشکری لوح سپاس و هدایایی به وی اهداء شد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : moslem_mt
تاریخ : چهار شنبه 13 بهمن 1395